معرفی مدیریت امور پژوهشی و ارزشیابی
مدیر: دکتر حمیدرضا خادمی
پست الکترونیک: khademi@samt.ac.ir
تلفن و نمابر: ۴۴۲۴۸۷۷۹-۰۲۱
معرفی
مدیریت پژوهشی از مدیریتهای زیر مجموعه معاونت پژوهشی است. وظیفه اصلی این مدیریت، اداره گروههای تخصصی و حمایت و نظارت بر عملکرد آنهاست.
در حال حاضر تعداد ۳۵ گروه تخصصی تحت نظارت مدیریت پژوهشی فعالیت می کنند. ساختار و شرح وظایف این گروهها به شرح ذیل است:
ساختار گروههای تخصصی
گروههای تخصصی، به لحاظ جایگاه تشکیلاتی، در حوزه مدیریت پژوهشی سازمان قرار میگیرند و با تعداد ۳، ۵ و ۷ عضو، از ترکیبی به صورت ذیل برخوردارند:
۱. مدیر؛
۲. دبیر علمی گروه؛
۳. عضو؛
۴. عضو؛
۵. عضو؛
۶. عضو؛
۷. عضو.
شرح وظایف و اختیارات گروههای تخصصی
هر گروه تخصصی در چارچوب راهبردها و سیاستهای کلان تعیین شده از جانب سازمان، اختیارات و وظایفی ذیل محورهای مشخص شده، به این شرح دارد:
۱) نیازسنجی و اولویتگذاری
۱-۱- بررسی، تعیین و اولویتبندی نیازهای دانشگاهها به کتب درسی و سایر منابع علمی، بر مبنای الگوی نیازسنجی طراحی شده و معیارها و شیوهنامههای مربوط؛
۱-۲- بررسی، تعیین و اولویت بندی نیازهای بازنگری کتب منتشره توسط گروه، بر مبنای الگوی نیازسنجی طراحی شده و معیارها و شیوهنامههای مربوط؛
۱-۳- بررسی، تعیین و اولویتبندی نیازهای پژوهشی کاربردی و توسعهای، بر مبنای الگوی نیازسنجی طراحی شده و معیارها و شیوهنامههای مربوط برای پیشنهاد به مرکز تحقیق؛
۱-۴- تهیه برنامههای بلند مدت، پنج ساله و یکساله گروه برای تأمین نیازهای تدوین و بازنگری کتب و پژوهشهای اولویتبندی شده و ارائه آنها به مدیریت پژوهشی سازمان، برای طی مراحل تصویب؛
۱-۵- پیشنهاد روش تأمین نیازهای اولویتبندی شده دانشگاهها به کتب درسی و سایر منابع علمی، (تدوین توسط سازمان، مشارکت با دیگر مراکز دانشگاهی و مراجع علمی و پژوهشی، انتخاب کتاب موجود در بازار نشر دانشگاهی و ...)، در چارچوب برنامههای مصوب؛
۱-۶- رصد و بررسی کتابهای منتشره از سوی سایر مؤسسات در رشتههای مربوط و در چارچوب سیاستهای سازمان؛
۲) امور پژوهشی
۲-۱- تدوین RFP یا شرح خدمات برای هر یک از عناوین تدوین و بازنگری کتب و پژوهشهای اولویتبندی شده مصوب، در چارچوبها و فرمتهای مربوط؛
۲-۲- پیشنهاد انتخاب پژوهشگر یا مؤلف (صاحب اثر)، برای انجام پژوهشها یا تدوین کتاب ـ در مواردی که قرار است این امر توسط سازمان و یا با مشارکت سایر مراکز صورت پذیرد ـ در چارچوب برنامههای مصوب و ضوابط و شیوهنامههای مربوط و اقدام در این زمینه؛
۲-۳- بررسی و ارزیابی علمی و محتوایی و اعلام نظر در خصوص طرحها و نمونه کارهای ارائه شده، با بهرهگیری از نظرات متخصصان و بر اساس ضوابط مربوط؛
۲-۴- دریافت و بررسی پیشنهاده (پروپوزالهای خاص کتابهای درسی) و گزارشهای مرحلهای و نهایی از مجریان طرحهای تدوین (کتاب درسی) اولویتبندی شده و مصوب؛
۲-۵- شناسایی، گردآوری و بررسی نقدهای انجام شده در مورد کتابهای گروه و اعلام نظر در خصوص آنها؛
۲-۶- همکاری با بخشهای ذیربط در ارزیابی پس از انتشار کتابهای گروه؛
۲-۷- اعمال نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه استانداردهای کتابهای دانشگاهی در فرایند تدوین و بازنگری کتابهای گروه؛
۲-۸- همکاری و هماهنگی با دیگر گروههای تخصصی سازمان برای تدوین کتابها و پژوهشهای میانرشتهای؛
۲-۹- بررسی و ارزیابی علمی و محتوایی و اعلام نظر در خصوص اثر کامل ارائه شده از سوی صاحبان اثر، با بهرهگیری از نظرات متخصصان و بر اساس ضوابط مربوط؛
۲-۱۰- بررسی و ارزیابی علمی و محتوایی آثار و اعلام نظر در خصوص اصلاحات پیشنهاد شده درباره کتب، در فرایند بازنگری کتابها، با بهرهگیری از نظرات متخصصان و بر اساس ضوابط مربوط؛
۲-۱۱- زمینهسازی برای ایجاد ارتباط با مراکز و مجامع علمی- پژوهشی، ظرفیتسازی و توسعه شبکه ارتباطی با علماء، استادان، اندیشمندان و گروههای آموزشی دانشگاهها، به منظور توسعه همکاری و مشارکت سمت با آنها؛
۳) همکاری و نظارت بر فرآیند تولید اثر
۳-۱- همکاری مستمر در فرایند آمادهسازی اثر برای کنترل نهایی اثر قبل از ارسال برای چاپ؛
۳-۲- رهگیری کتابهای در دست آمادهسازی و نشر در فرایندهای تعریف شده؛
۴) امور بینالملل و مرکز تحقیق
۴-۱- همکاری و ارائه خدمات علمی و پژوهشی به حوزه روابط بینالملل سازمان؛
۴-۲- پیشنهاد برگزاری و همکاری در انجام نشستها و همایشهای علمی و تخصصی مورد نیاز؛
۵) امور دبیرخانهای
۵-۱- همکاری در ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه رشته تخصصی مربوط؛
۵-۲- تشکیل منظم و مستمر جلسات گروه برای ایفای وظایف تعیین شده؛
۵-۳- ثبت و ضبط مستندات فعالیتهای انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده در گروه و انعکاس و ارسال مفاد آن به بخشها و افراد ذیربط بر اساس دستور العملهای مربوط؛
۵-۴- تنظیم و ارائه دورهای و منظم گزارش عملکرد گروه به مدیریت پژوهشی؛
۵-۵- انجام امور دبیرخانهای و مکاتبات اداری لازم؛
۵-۶- پیگیری لازم برای انجام امور محوله از سوی مقام ذیربط.
معاون مدیریت امور پژوهشی و ارزشیابی: دکتر سیمین عارفی
مرتبه علمی: استادیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»
پست الکترونیک: arefi@samt.ac.ir
تلفن و نمابر: ۴۴۲۴۶۲۵۰-۰۲۱
معاون مدیریت امور پژوهشی و ارزشیابی: مرضیه عیوضی
مرتبه علمی: دانشجوی دکتری
پست الکترونیک: eyvazi@samt.ac.ir
تلفن و نمابر: ۴۴۲۴۶۲۵۰-۰۲۱ (داخلی ۳۰۴)